• da
    • et
    • en
    • fi
    • no
    • sv

Hvordan kan Google Tag Manager hjælpe din e-handelsvirksomhed med at vokse?

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er en gratis software fra Google, som giver dig mulighed for at tilføje forskellige typer tags til din hjemmeside. Populære eksempler er Google Analytics tracking code, Google Analytics events, Google Ads conversions og Google Ads remarketing tags. Ud over Googles produkter er det muligt at tilføje en række forskellige koder til en side ved hjælp af Tag Manager.

Tag Manager Tags

Mere effektive resultater med lavere udviklingsomkostninger

Uden Google Tag Manager skulle alle koder til Google Analytics, Google Ads, Facebook Pixel, Hotjar osv. tilføjes manuelt til hvert website af udvikleren. Hvis der er mange koder, der skal tilføjes, er det en tidskrævende opgave, og hvis koden skal opdateres, skal hele processen gøres om (for eksempel Google Analytics opdateret til Google Analytics 4). Når man bruger Google Tag Manager, er det nødvendigt at involvere udvikleren i den indledende opsætning – at tilføje et Tag Manager-script til siden og et ekstra modul, hvis det er nødvendigt. Yderligere konfiguration og administration kan håndteres af marketingmedarbejderen.

Det betyder, at hvis du normalt skulle kontakte en udvikler for at opsætte f.eks. dynamisk remarketing i Google Ads, som ville tilføje al den nødvendige kode til siden, ville du derefter skulle teste, at alle attributterne kommer ind i Ads i den rigtige form, og hvis der er nogen problemer, skal du pendle frem og tilbage mellem udvikler og marketing for at få tagget til at fungere. Ved at bruge Google Tag Manager kan Marketing tage den konfiguration, de har brug for til Tag Manager, fra Google Ads, tilføje den til Tag Manager og teste direkte i Tag Manager, at alle attributter er korrekte og ændre dem med det samme. Dette workflow gør det hurtigere og nemmere at tilføje nye tags til siden.

Tag Manager protsess

Reducer sidens indlæsningstid

Hvis man tilføjer forskellige sporingskoder direkte til en side, indlæses de synkront, selv om der ikke er brug for dem med det samme, og det kan gøre en hjemmeside langsom. Hvis en kode tager længere tid at indlæse, vil det sænke indlæsningen af alle efterfølgende koder, der kommer efter den. Jo langsommere websiden er, jo større er chancen for, at brugeren forlader siden uden at foretage et køb.

Tags oprettet i Google Tag Manager indlæses som standard asynkront, hvilket betyder, at hvert tag startes, når det er klar til at blive startet. Derudover kan Tag Manager selv styre den rækkefølge, tags startes i, ved hjælp af tag-rækkefølge og startprioritet.

asyncrhronous load vs syncronous load

Google Tag Manager og iOS 14.5 opdateringer

Facebook, LinkedIn, Google og andre bruger tredjepartscookies til at indsamle analyser. Google Tag Manager gemmer ikke selv data, men er en datamægler mellem platforme, og der er ingen ændringer i den måde, Tag Manager fungerer på med iOS 14.5-ændringerne. Det er dog klogt at forberede sig på iOS 14.5-ændringerne i dag, da Chrome-browseren også vil fjerne alle tredjepartscookies i 2022. En løsning er at bruge server-side indsamling af analytics.

Hvorfor tænke på sporing på serversiden?

Ud over browserbaseret analyseindsamling tilføjede Tag Manager sporing på serversiden i august sidste år. Analyseindsamling på serversiden reducerer de problemer, som browseren forårsager. For eksempel var der sidste år et problem, hvor sikkerheden blev forbedret med browseropdateringer, og brugersessionen blev afsluttet, når man gik videre til betalingsmiljøet, og en ny session blev startet, når man vendte tilbage til e-butikken fra banken. Dette problem skabte en masse ravage i Google Analytics, hvor ordrer ikke kom med i rapporterne. Med sporing på serversiden sendes dataene ikke videre baseret på browseroplysninger, men fra administrationen af e-handelssystemet, dvs. når ordren når administrationen af Magento, Shopify osv., sendes oplysningerne direkte til tredjepartsanalyserne – Google, Facebook osv.

Indsamling af analyser på serversiden betyder også, at konkurrenterne ikke får oplysninger om din digitale markedsføring og metrikker. I dag er det meget nemt med forskellige browserudvidelser at se præcis, hvilke oplysninger en forhandler indsamler om sine besøgende – tilpassede dimensioner, tilpassede målinger, hvilke mål der er sat, konverteringer, forbedret e-handelstilstedeværelse. Naturligvis bør alle hjemmesider have en privatlivspolitik, der beskriver, hvilke data der indsamles og til hvilket formål, men dataindsamling på serversiden giver ikke en konkurrent fordelen ved at se dine specifikke e-handelsmålinger.

Da sporing på serversiden helt fjerner al tredjepartskode fra siden, forbedrer det sidens indlæsningstid endnu mere end blot at bruge Tag Manager, øger sikkerheden for kundedata og giver kontrol over datastrømmen. I en nylig Deloitte-undersøgelse viste det sig, at kortere indlæsningstider på mobile hjemmesider forbedrede købsrejsen for alle undersøgte brands. Inden for e-handel øgede en ændring på 0,1 sekund i indlæsningstiden antallet af ordrer med 8,4 %, det gennemsnitlige ordrebeløb steg med 9,2 %, og afvisningsprocenten for produktkort faldt med 5,4 %.

Den indledende opsætning af dataindsamling på serversiden er mere tidskrævende end opsætningen af en browserbaseret Google Tag Manager, men er tidsbesparende i det lange løb, da man sparer tid på fejlfinding af nye browserversioner og ved implementering af overholdelse af nye love om beskyttelse af personlige oplysninger.

client side vs server side

De vigtigste Google Tag Manager-tags

Tag Manager bruges hovedsageligt til at udveksle data mellem Google-produkter. For eksempel til at konfigurere Google Analytics-basiskoden og forbedret e-handel. For at kunne oprette forbedrede e-handelsrapporter i Analytics skal tagsene Product Impression, Product Click, Product Detail, Add to Cart, Remove from Cart, Checkout, Checkout Option, Purchase, Refund, Promotion View og Promotion Click føjes til siden. Andre populære tags er Google Ads Remarketing og Conversion. Derudover har e-butikker ofte et visuelt analyseværktøj som Hotjar, Clarity eller CrazyEgg sat op. Hvis man bruger tre forskellige analyseværktøjer, kan en side have 15-25 forskellige scripts.

Hvis du mener, at Google Tag Manager kan hjælpe din e-business med at vokse, så kontakt os!

Del posts i sociale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 og Cookie Consent Module til Magento 2
Da GDPR blev implementeret i 2018, skabte vi en teknisk løsning til Magento e-butikker....
Læs nærmere 26. March 2024
Gardenhouse24 Succesfuld e-business Gardenhouse24: Ti lande på tre år
At blive eksportør er drømmen for enhver ambitiøs iværksætter – det viser, at det...
Læs nærmere 31. January 2024

KONTAKT OS




    Lumav - Magento Partner

    Som certificeret Magento-partner tilbyder vi vores kunder de bedste løsninger, som sikrer væksten.