• da
    • et
    • en
    • fi
    • no
    • sv

Tidligere mindre versioner af Magento 2 – Hvordan kommer man videre?

magento 1 vs 2

Historie

Da den længe ventede første version af Magento 2 blev udgivet i 2015, virkede det logisk, at det ikke ville give mening at lave nye store udviklinger baseret på Magento 1. Siden da byggede de fleste butikker på Magento (dvs. 2.0.x og 2.1.x) er allerede på den nye software, men det er logisk, at flere opdateringer til de første versioner af den nye software er nødvendige. Derfor kan skift fra dem til den seneste mindre version i dag (f.eks. 2.0.x eller 2.1x skift til den nyeste version 2.3.x) betyde større investeringer, da Magento har forbedret de nye versioner markant med støtte fra fællesskabet.

Lad os nu give et hurtigt overblik over nuancerne i overgangen fra tidligere versioner af Magento 2. Det er vigtigt at forstå, at slutningen af levetiden for de første versioner officielt er her:

Magento 2.0.x – support sluttede i marts 2018
Magento 2.1.x – support sluttede i juni 2019
Magento 2.2.x – support sluttede i december 2020

Hvorfor udvikles de første mindre versioner af Magento 2 ikke længere? Svar:

  • Ændringerne foretaget af både fællesskabet og Magentos eget team er betydelige nok til at kræve større revisioner;
  • Den hastighed, hvormed e-business udvikler sig, er steget, hvilket stiller større krav til software;
  • At understøtte flere versioner af software er dyrere, og det er “nemmere” at få e-butikker til at opgradere, fordi næppe nogen nogensinde vil bygge på en gammel version.

“Uendelige opdateringer.”

For flere år siden skulle der tages en beslutning – om man skulle bygge sin e-butik på en stabil version af Magento 1, som vil blive arv om nogle år, eller tage en risiko med en ny version. Forståeligt nok har mange købmænd nu spørgsmålet – jeg byggede butikken på den nye platform, men nu mangler jeg en større opgradering igen? Og for det andet, hvis investeringen i at opgradere til 2.3 bliver foretaget, hvornår skal denne rejse så gentages?

Ingen slutdato for den seneste version 2.3.x er blevet annonceret i dag. Som udviklere kan vi sige, at der allerede er tale om en “moden” version, som vil være af høj kvalitet og helt sikkert have en længere levetid, selvom 2.4.x skulle være væsentligt bedre. Også efter vores mening er 2.2-versionen allerede en god software, og mindre tidskrævende at opgradere til 2.3. Problemet er med version 2.0 og 2.1. Nogle forhandlere har efterfølgende bebrejdet sig selv eller udvikleren, mens problemet faktisk ligger i at forstå logikken i den overordnede softwarelivscyklus.

Oven i den gamle version kan butiksejeren føle sig som gidsel – det virker ikke værd at investere i udviklingen af den gamle version og den nye investering føles endnu større. En anden ubehagelig overraskelse er, at mange tredjeparter ikke understøtter moduler på gamle versioner, og nye moduler er kun lavet til de nyeste versioner. Måske hvis du vil fortsætte med den gamle version i noget tid, kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at investere i en nedgradering (hvilket måske ikke er en dårlig idé fra et forretningsmæssigt synspunkt).

magento 2 versioonid

Mindre er mere?

En vigtig nuance, der plejer at blive glemt, er, at jo større it-systemet er, jo dyrere er det at vedligeholde og ændre/opgradere. Ved analyse af nye løsninger er der flere muligheder at overveje, flere testcases, ordentlig dokumentation osv., der skal udfyldes. En god e-butik bliver aldrig færdig, og det er naturligt at tage ideer fra både kunder og konkurrenter til løbende at forbedre butikken.

Omkostningerne til opgraderinger er også påvirket af tredjepartsudviklinger, dvs. hvor meget forretningen har ønsket at spare på e-handelsudviklingen ved at bruge hyldeløsninger. En af fordelene ved Magento er det store netværk af udviklere/communities og softwarens modularitet. Hvis en købmand ønsker noget funktionalitet, er det muligt at få det billigt fra modulbutikken og tilføje det til deres e-butik, men der er ingen gratis frokoster. Det er fristende at se på ThemeForest for en række interessante designs og foretrækker et par hundrede dollars til UX -analyse frem for titusinder til hundreder af timer for en brugerdefineret løsning.

“Nogen har allerede gjort det, lad os bruge det!” er et godt argument for at spare på udviklingsomkostningerne for en butik, men du skal overveje løsningens bæredygtighed og dens kompatibilitet med andre moduler. Der er butikker, der er arv, fulde af et stort antal meget forskellige moduler, der er blevet lavet til at fungere sammen, og som der ikke er nogen tidsestimat for opgradering. Det er her, at en i starten gunstig tilføjelse kan blive et problem.

Opgraderingsprocessen er som følger – moduler og specialløsninger kortlægges, en kopi af butikken laves til udviklingsserveren, opgraderingen påføres og butikken testes. Under patching-processen kontrolleres det, om der er nyere versioner til tredjepartsmoduler. Hvis der ikke er nyere versioner af nævnte moduler, skal udvikleren selv opgradere tredjepartsmodulet, og nogle gange er det værd at erstatte det med et fra en anden udbyder. Dette er især relevant for de tidligere mindre versioner af Magento 2, hvor ændringerne er større.

Vi siger ikke, at hyldeløsninger ikke skal bruges – det er en risikovurderingsopgave og afhænger meget af forretningen og hans/hendes planer. Hos Lumav har vi reduceret den langsigtede risiko for vores kunder ved ikke længere at udvikle nye butikker på hyldedesign, ved at foretrække en gennemprøvet udviklingspartner, når moduler er påkrævet, og ved at have et back-up team på hver projekt, som også kender projektet.

Fremtid?

Nu, hvor e-handel vokser på bekostning af fysiske butikker under krisen, indser flere og flere forhandlere, at en konkurrencedygtig e-business-løsning er obligatorisk snarere end en bekvemmelighed. Også udviklere tilpasser sig, som vi kan se, og tilbyder vedligeholdelsesfrie pakker, der er hurtigere på markedet, men er dette tryllestaven? Hvis der skal bygges e-business, hvorfor så i første omgang investere i udviklings-/vedligeholdelsesintensive platforme og i stedet gå efter udlejningsløsninger med alt på plads?

E-business-sagen kan ikke ses som en konkurrence, men snarere som en kamp. Kunden køber altid sine varer ét sted, og den berømte vikinge-anekdote “Vi gjorde det godt i kamp, vi blev nummer to…” gælder også her. Faktum er, at jo flere krav der stilles til e-business, jo flere krav stilles der til deres platforme. Hvis Magento vil være verdens mest avancerede udbyder af e-business platforme, kan det forventes, at de selv hele tiden tænker på, hvordan de kan tilbyde nye tekniske løsninger, der hjælper brugerne til at opnå en konkurrencefordel. Hvorvidt en købmand skal og kan komme i gang med alt og komme ombord med det samme, er allerede en forretningsbeslutning for hver enkelt.

For at opsummere, tre punkter at konkludere:

  1. Om du skal investere i pålidelighed eller vælge en billig hyldeløsning; samt hvornår og hvor ofte du skal opgradere din e-butik er en forretningsbeslutning. Det afhænger primært af, hvor konkurrencedygtig din sektor er.
  2. Jo mere komplekst systemet er, jo mere tidskrævende er vedligeholdelse og opgraderinger, herunder mængden af analyser og test, der er involveret.
  3. I en konkurrencepræget branche kan det ikke antages, at nye platforme aldrig skal opgraderes, og der vil ske færre ændringer. Tværtimod.

Som med Magento 1-opdateringer er det en forretningsbeslutning at lave/implementere større opdateringer til Magento 2. Hvis du har brug for input til, hvilken opgraderingsvej der ville være den bedste for din virksomhed, så kontakt os, så finder vi en løsning sammen.

Del posts i sociale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 og Cookie Consent Module til Magento 2
Da GDPR blev implementeret i 2018, skabte vi en teknisk løsning til Magento e-butikker....
Læs nærmere 26. March 2024
Gardenhouse24 Succesfuld e-business Gardenhouse24: Ti lande på tre år
At blive eksportør er drømmen for enhver ambitiøs iværksætter – det viser, at det...
Læs nærmere 31. January 2024

KONTAKT OS




    Lumav - Magento Partner

    Som certificeret Magento-partner tilbyder vi vores kunder de bedste løsninger, som sikrer væksten.