• da
    • et
    • en
    • fi
    • no
    • sv

KLICK EESTI som stærkt e-handelsmiljø for virksomheder på 6 måneder på Adobe Commerce-platformen

Klick er en detailkæde for hjemmeelektronik og digitale varer, som har været aktiv i Estland siden 1996. Med sine 22 butikker spredt over hele landet er Klick en af de største sælgere af bærbare computere, smartphones og tilbehør til privatkunder i Estland.

Klick har været Lumav-kunde siden 2021 og bruger den Vue Storefront-baserede e-handelsløsning til individuelle kunder. I 2022 opkøbte Klick Ordi, en velkendt computersalgsvirksomhed rettet mod erhvervskunder, og begyndte at udvide sine aktiviteter i B2B-segmentet.

Forretningsmulighed i B2B-sektoren

Klicks ledelse erkendte, at B2B-salg i dag ikke kan lykkes uden et e-bestillingscenter, da kunderne forventer, at det er nemt at afgive ordrer 24/7, ligesom når de gør det i en fysisk butik, eller når de handler med en salgsrepræsentant.

Klicks mål var at give den bedste kundeoplevelse til det nye B2B-segment ved at anvende en omnichannel-tilgang og tilbyde kunderne en omfattende onlineplatform, hvor de kunne få adgang til alle relevante oplysninger. De ønskede at udvide deres produktsortiment for at imødekomme et bredere publikum, hvilket krævede acceleration og automatisering af produktberigelsesprocessen.

Den valgte tekniske løsning skulle være robust og fleksibel, så den kunne udvides i fremtiden. Derfor blev der fra starten udarbejdet en langsigtet udviklingsplan. Før beslutningen blev truffet, blev forskellige best practices analyseret: Der blev indsamlet input fra både kundeservicemedarbejdere og kunder, konkurrerende løsninger blev gennemgået, og Lumavs omfattende erfaring med at skabe anerkendte B2B e-ordrecentre blev taget i betragtning.

Adobe Commerce B2B

Valget af platform var afgørende, før man gik i gang med den tekniske analyse. Mulighederne på bordet var tilpassede løsninger, Magento Open Source (open source-versionen) og licenseret Adobe Commerce (et produkt baseret på Magento med en licens).


Beslutningen faldt på at vælge en fleksibel løsning, der er klar til brug, indeholder best practice og har en dokumenteret international track record. Ifølge Forresters data har Adobe Commerce den største markedsandel blandt bestillingsplatforme til e-handel og er en af de få, der er tilgængelige i Estland. Det betød, at udviklingen ikke startede fra bunden, og der var heller ikke behov for at kombinere forskellige producenters løsninger eller genopfinde den dybe tallerken. Lumavs succesfulde erfaring med at implementere Adobe Commerce-løsninger og deres mangeårige partnerskab med Adobe (tidligere Magento) understøttede også Klicks ledelsesbeslutning.

Choosing an established B2B software base helped save development hours and enabled a faster launch of the online store. Being an Adobe customer also meant having an experienced account manager who could maximize the benefits of the software through regular meetings.

Løsning

Efter at have indsamlet kundens forretningskrav organiserede Lumav-teamet flere omfattende workshops med Klick for at analysere, hvilke tekniske løsninger der let kunne implementeres. Mange ideer blev øremærket til efterfølgende faser, men basisløsningen adresserede de vigtigste problemer og inkorporerede følgende nøglefunktionaliteter:

  • Omfattende produktudvalg til erhvervskunder: Det eksisterende informationsudvekslingsmodul blev videreudviklet for at lette datastrømmen mellem ERP (Business Central), PIM (produktinformationsberigelseskanal), eksterne leverandører, eksisterende individuelle kundebutikker og den nyoprettede B2B-butik. En gennemtænkt og fuldt automatiseret proces gjorde det muligt for Klick hurtigt at udvide sit produktsortiment og sikre informationssynkronisering i realtid.
  • Produktdata af høj kvalitet og lancering af nye produkter: Akeneo PIM er integreret som et værktøj til produktberigelse. Det giver et overblik over de forskellige produktberigelsesniveauer og sikrer brugervenligt input af produktinformation.
  • Kundespecifikke priser og produktvalg: Ved hjælp af Adobe Commerce Shared Catalogue-funktionalitet blev der udviklet en automatisk marginafhængig prisløsning, som nemt kan konfigureres baseret på kunden.
  • Automatiseret og bekvem kunderegistreringsproces: En forbindelse til virksomhedsregistret blev oprettet for at forenkle registreringen af erhvervskunder, hvilket muliggør både dataindtastning og automatisk kontrol for bestyrelsesmedlemmer. Derudover blev der udviklet en skræddersyet løsning, så en person kan oprette flere konti for forskellige virksomheder og vælge en af dem, når han eller hun logger ind med sit ID-kort, Mobile ID eller Smart ID.
  • Rollestyring for ordreanmodere, godkendere og korrekturlæsere i store virksomheder: Ved hjælp af Adobe Commerce Company Accounts kunne brugerne oprette en organisationsstruktur med roller baseret på personlige identifikationsnumre for forskellige brugere. Indkøbsordre-funktionaliteten gjorde det muligt for hovedbrugeren at igangsætte ordregodkendelsesprocessen.
  • Automatisk anvendelse af kreditgrænser: Der blev lavet en udvikling oven på Adobe Commerce Company Credit base-løsningen, som gav erhvervskunder mulighed for at overvåge deres kredit i realtid og tildele den til underordnede brugere. Kundechefen kunne fastsætte betalingsbetingelser, og hvis kreditgrænsen blev overskredet, kunne betalingen ske via banklink, kreditkort eller forskudsfaktura.
  • Omfattende visning af indloggede kunder: Efter at have logget ind havde Klicks erhvervskunder et klart overblik over fysiske butikker og onlinekøb. Bekræftede ordrer, kreditgrænser og muligheden for at ansøge om kreditforhøjelse, virksomhedsstruktur og tilladelser, underbrugerrettigheder, virksomhedsoplysninger og meget mere var let tilgængelige 24/7 uden behov for at kontakte en kundechef.
  • En gennemtænkt backlog til videreudvikling: En omfattende liste over identificerede opgaver i analysefasen var ret lang, og Klicks forretningskunder ville kunne nyde dem i flere detaljer efter nogen tid 🙂

 

Resumé

Klicks ambitiøse projekt blev gennemført på kun 6 måneder. Projektets succes blev sikret gennem tæt kommunikation mellem udviklingsteamet og kunden. Da det praktisk talt drejede sig om at skabe en ny virksomhed, fokuserede den indledende fase på et lidt reduceret niveau af funktionalitet. Men brugen af Commerce’s færdige og gennemtestede basisfunktionalitet gjorde det muligt for løsningen at nå et højt niveau fra starten.

Lumav takker Klick for det fremragende samarbejde og en sjov picnic for udviklingsteamet, før projektet gik i gang! Det er en fornøjelse at være partner med en af Estlands førende udbydere af digitale produkter, og vi er også kunder hos Klick, både som virksomhed og som enkeltpersoner.

 

“Vi overvejede en partner i lang tid og overlod det til Lumav at skabe vores B2B-løsning. Løsningen er blevet godt modtaget af vores første kunder, og vi fortsætter med at opbygge en ny forretning sammen.”

Kaire Koik, Klick Eesti AS medlem af bestyrelsen

 

Del posts i sociale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 og Cookie Consent Module til Magento 2
Da GDPR blev implementeret i 2018, skabte vi en teknisk løsning til Magento e-butikker....
Læs nærmere 26. March 2024
Gardenhouse24 Succesfuld e-business Gardenhouse24: Ti lande på tre år
At blive eksportør er drømmen for enhver ambitiøs iværksætter – det viser, at det...
Læs nærmere 31. January 2024

KONTAKT OS




    Lumav - Magento Partner

    Som certificeret Magento-partner tilbyder vi vores kunder de bedste løsninger, som sikrer væksten.